Instagram Rosettpojkens illusioner. -

Om gymnasieångest.

jag sitter mitt uppe i den där gymnasiestressen och jag tänker
va fan ska jag välja?

först vill jag gå någonting som engagerar mig politiskt. fast också någonting estetiskt. och något inom media och kommunikation och författarskap och journalistik. jag får verkligen helt ont i huvudet och om lite mer än en månad ska vi ha lämnat in vår preliminära ansökan och bläääääää.
jag är väldigt inne på samhäll - media, vilket det antagligen kommer bli. men jag vill gå på rytmusgymnasiet och gå singer/songwriter. något högskoleförberedande ska det bli iallafall.
jag överlever. nog. kanske. förhoppningsvis.

ni fina läsare, vad går ni för program? och vad tror ni skulle passa mig?

Avtryck:

roligt att jag skrev ett liknande inlägg typ samtidigt -.-



puss <3

2011-01-13

har du tänkt på bäckängsgymnasiet? går teater där och det är världens bästa skola. vad man än går kan OCH blir man estetisk, typ.

2011-01-13

Sök både och. Rytmus var väl svårt att komma in på? Sök det först, kommer du inte in så okej, då blir det samhäll-media, kommer du in men inte trivs byter du :)

Jag har inte, och tror inte att jättemånga andra heller, har haft så stor nytta av sin gymnasieutbildning. Går du Singer-songwriter lär du dig något som kan vara en hobby, en bisyssla eller ett liv. Går du Samhäll-media lär du dig något som du kanske inte har jättestor glädje av privat efteråt och som knappast ger dig något jobb utan högskoleutbildning, vilket du väl ändå kan få efter rytmus?

Sök iaf inte Samhäll-media för att det känns som att det är lättare att gå vidare efter en sån utbildning. Gymnasiet går man för att ha kul :)

2011-01-13

Haha gud, jag känner igen mig så mycket.

Natur eller sam, natur eller sam, eller IB eller kanske sam eller media?

Lycka till att välja däremot!

2011-01-13

Tycker du ska välja Samhäll samhäll på Jensen i borås för där studerar vi Samhäll a och b med väldigt mycket politik inblandat och vi har även estetisk inriktning där man kan välja bland foto Drama musik och konst!

2011-01-13

2011-01-13

Det finns väl något sorts Media/Estet program någonstans har jag hört. Det skulle ju passa bra.

Annars är jag för Rytmus. Om jag skulle fått välja om skulle jag nog gått något estetiskt, jag går handel nu. Visst det är helt okej, med det är långt ifrån lika roligt som Estet. Och när du ändå ska läsa vidare sen, så spelar det inte jättestor roll vad du väljer, så ta det du tycker om mest, och tänk inte allt för mycket på karriär och pengar. Och om det är någon speciell kurs du vill gå, så kan du ju bara välja till det, oavsett vart du går.

2011-01-13

jag gick samhäll-media (i norrköping) och jag tyckte det var helt perfekt. underbar blandning mellan teoretiska ämnen och kreativa ämnen. så det röstar jag definitivt för. :)

2011-01-13

Jag känner igen mig...

Välj något du vill, alltså verkligen vill.. försök klura ut vilket du vill mest, vilket du brinner för mest. Eller om det bara är just nu..

Välj absolut INTE det som kommer ta dig längst, utan det som du känner att du VILL syssla med helhjärtat i tre år, du ska känna att du kan längta till skolan. Det kommer bli jobbigt och svårt nog ändå.

Så gjorde jag. Gick teater. Det är det bästa jag har gjort. Och jag har växt som människa, ångrar mig inte en sekund. Men jag önskar ändå att jag kunde vara Hermione och ha en timeturner, för jag är fortfarande nyfiken på mitt andrahandsval. Det går inte att komma ifrån, det ska du veta. Det enda sättet är att välja den du brinner för mest, och ta upp det andra när du tagit studenten, om du fortfarande vill pröva på det.

Så välj inte det du känner att du borde/måste.

Du har hela livet på att ändra på det om det går åt helvete, eller om du tappar sugen.

Välj det du vill syssla med tre år framöver. För dom tre åren är lika mycket framtiden som framtiden om 20 år.



Det var mina hemskt monsunliknande tankar såhär en sen torsdagskväll, jag hoppas att du får ut sammanhängande meningar. puss.



ps. Hemskt vad man brann mycket i detta inlägget.. eh..

2011-01-13

Daniel har rätt! Gymnasiet ska vara kul :)



Jag tycker att du ska välja utbildning efter vad du brinner för och efter vem du är. Du är estetisk, fantasifull, kreativ, påhittig och inspirerande!

Du ska gå något som är detsamma, typ media, något estetiskt program, eller samhäll-media/samhäll-journalistik.



Du ska iallafall välja något där du får sjunga, skriva, dansa och vara så inspirerande som du faktiskt är! Välj inte gymnasie efter vad som sägs ge bästa utbildningen eller så, utan välj det som är mest "Oskar"!



Du kommer göra rätt val, det vet jag :*

2011-01-13

Och... ska du gå något estetiskt, så välj en skola som har ett helhjärtat estet-program, och inte något jävla

"samhäll-estet"

"samhäll-media"

osv plus.



regeringen kan gå och gräva en stor jävla krater för det misstaget. för det är precis som samhäll, fast med lite extra teater osv plus. Samhäll i smyg alltså..

2011-01-13

Får jag bara säga att jag håller med Daniel väldigt mycket?

Gå det du känner känns rätt och sånt! Gymnasiet är väl viktigt kanske, men den finns nog chanser att läsa något smart och kul och intressant efteråt också (hoppas jag). Men högskoleförbredande låter väl smart!

Inte för att chansen finns men undvik teater på Tingsholm...... Ja. :D

2011-01-13

Estet, there's nothing else! Bästa skoltiden :)

2011-01-13

vet du kära du. det löser sig :*

2011-01-13

välj en skola som har alla program som du vill gå och så söker du in på de programmet som är roligasr/bäst. Då blir det lättare om du ångrar dig sen :D

2011-01-14

du kan gå design med mig på bäckäng :)

2011-01-14

Jag går estet musik på bäckäng, jag vet inte riktigt vad som skulle passa dej men bäckäng är en fantastisk skola som jag tror att du skulle mer än trivas på! dock ligger den i borås, kanske inte perfekt direkt?

2011-01-14

Säger bara en sak: Bäckängsgymnasiet i borås.Kärlek!

Du kommer till 199% av 100 inte ångra dig :)

2011-01-14

Följ magkänslan! Men du är hjärtligt välkommen till samhäll! :*

2011-01-14

jag har som sagt lite smått beslutsångest över det hela. jag vet inte heller. jag tror faktiskt det är smartast att gå det man faktiskt känner för. jag vet att du har många grejer att välja mellan, det har jag också. välj det som känns bäst! <3

2011-01-14

låter som media på john-bauer vore nåt för dig

2011-01-14

Ja, du vet ju att jag går samhäll-journalistik och författarskap och det är rätt okej. Jag menar själva Bäckäng är något av det fantastiskaste i mitt liv och jag har träffat så himla mycket nytt folk (vilket jag aldrig hade gjort ifall jag hade valt att gå kvar i ulricehamn), men linjen är riktigt jobbig ibland.



Jag var rätt så studiemotiverad när jag började på Bäckäng men för att uppnå ett VG/MVG så behöver du lägga ner mycket mer tid än på högstadiet och i och med att linjen är just journalistik & författarskap så innebär det att kurserna nästan alltid examineras i en uppsats. Jag kan inte komma ihåg när vi senast hade ett "vanligt" prov med ett papper med massa frågor och sedan skall man skriva dom rätta svaren under en lektion.



Vi avslutade precis kursen radio- och tvjournalistik och det var något av det bästa faktiskt eftersom man då får gå ut på staden och intervjua folk, spela in ett eget tvprogram och liknande. Det var kul!!



Detta blev ju mer eller mindre som en liten uppsats också.... men jag säger som dom andra; välj något som är kul!

2011-01-14

Gymnasievalet kräver så mycket tankeverksamhet så jag-vet-inte-vad. Man får ha en - och en + sida för att väga upp det dåliga, samt det som är bra.



Men Rytmus tror jag hade passat dig bra,

om du känner att du vill fortsätta med musiken?

För jag har två vänner där och det är en väldigt bra skola. Dessutom så får du ju hålla på med det du älskar! (För visst älskar du att hålla på med musik?)



Men samtidigt... Du känns så medveten och så intresserad att du hade kunnat bli något stort, någon som gör skillnad (Visst, det kan du bli ändå, men.) och då hade någon samhälls linje med kanske en politisk inriktning passat dig bättre.

Dock så ser ju hela systemet annorlunda ut nu när du skall välja.

När jag valde så valde jag SP med - världs politik som inriktning. Och kommer därför läsa mycket om klimatförändringar och liknande.



Nu bor du lite för långt bort för att börja på min skola, men... Den hade absolut passat dig, om du bott närmre.



2011-01-15

finaste oskar.



det finns en linje på Lerums Gymnasium som heter Samhäll Journalistik Media, eller JM som den kallas som jag tror skulle vara perfekt för dig.

<3 du är bäst.

2011-01-15
h

Jag går en linje vid namn Samhäll- Journalistik, Media på Lerums gymnasium. Jag tror att den skulle varit perfekt för dig, om det inte vore så att det låg en bit bort.

2011-01-15

Jag känner precis som du men hittade en fin linje, estet inriktning estetik och media, då jobbar man iofs mycket med datorer och grafisk design men sen har man ju sina personliga val och då kommer jag tex läsa psykologi osv. De som skiljer estet - estetik och media och sam - media är dels att man läser bara matte A på estet medan man läser a och b på sam, sen är jobbsättet mer kreativt på estet linjen, sam är dessutom mer inriktad på journalistik, men jag tror ändå att man får en inblick i media med estet linjen.

2011-01-15

jag har också funderat rätt mycket. har kommit fram till att jag ska gå samhäll med inriktning media&journalistik. :)

2011-01-20

Hej! Hittade detta in lägg via google. (Sökte skillnader mellan estet media och samhäll media.) Men nu blev jag nyfiken på vad du kom fram till!:) För jag själv står inför samma val nu, ska välja i januari, som många andra nämnde, vilket av de två man ska välja. Så vad blev ditt gymnasieval?:)

2011-10-28

Skitsnygg blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-01-13



Namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Blogg



Trackback