Instagram Rosettpojkens illusioner. -

AGERA. i P4

Jag och Linnéa (ordförande och vice ordförande) i elevrådet gjorde en intervju i radion i torsdags. Idag var det med och man hör mig på radion och alltså jag tror att jag dör. :( Fast coolt.

Klicka här eller på bilden för att läsa och lyssna.

Mobbningen är ett problem på Stenbocksskolan i Ulricehamn. Oskar Wiik och Linnéa Ljunggren, som är ordförande respektive vice ordförande i elevrådet, tycker till och med att mobbningen har ökat.

– Jag ser alldeles för många lärare som blundar för det här, jag ser elever som sitter själva och äter i matsalen och går själva i korridorerna och nu har det också blivit tydlig mobbning där folk slåss, säger Oskar Wiik.

För att uppmärksamma problemet med mobbningen har Oskar Wiik och Linnéa Ljunggren startat projektet Agera. Tillsammans har de valt ut fyra stycken elever i varje årskurs som är bra ledare och som kan hjälpa till att säga ifrån om de ser mobbning. Projektet är än så länge i sin startgrop men tanken är att de även ska anordna antimobbingföreläsningar och en temadag.

Anders Dahlén, som är ordförande i barn och utbildningsnämnden, menar att en anledning till att skolpersonal inte ser all mobbing kan bero på lokalerna.

– Många miljöer och mörka prång gör att det blir mötesplatser där de elever som inte är riktigt stora och tuffa säkert kan få problem, säger Anders Dahlén.

Och klagomål på lokalerna är något vice ordförande i elevrådet får höra dagligen. Men det handlar oftast om att det är för kallt och för dålig ventilation. Linnea Ljunggren och Oskar Wiik berättar istället om lärare som inte ingriper när de ser mobbing något som Anders Dahlén tycker är upprörande.

– Alla vuxna i skolan har en skyldighet att se till att alla elever är trygga.

 

Har ni någon fråga om vårt elevråd?
Maila då till [email protected]
Puss.


Avtryck:

jag får ont i magen när jag hör det.

ni är bäst. ni är starka och bäst.

2010-10-12

Oskar, jag började gråta lite! De ni gör är så himla fint och jag hoppas verkligen att ni lyckas med ert arbete.

2010-10-12

Det var min mamma som upptäckte det faktiskt och jag blev glad när hon sa det. Och alltså ni är så himla bäst.

2010-10-12



Namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Blogg



Trackback