Instagram Rosettpojkens illusioner. -

En sammanfattande text.

Jag har länge försökt att förstå meningen med pridefestivaler. Men när 2012 års festival nu dragit igång har jag återigen kommit fram till samma slutsats som tidigare år: Pride suger.
Och nej, jag har aldrig varit på Pride förut och nu tänker ni att, hur kan jag då uttala mig kring detta ämne. På denna fråga har jag inget svar. Men jag har så fruktansvärt mycket emot hela hbtq-rörelsen.
 
En vän sa en gång att "men man behöver ju inte ens vara gay för att gå, så länge som du känner pride så handlar det ju bara om att ha roligt." Men när RFSL inte ens står för Riksförbundet för Sexuellt Likaberättigande, kan jag verkligen inte ens hålla med där. RFSL står nuförtiden för Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. Det vill säga att RFSL inte alls kämpar för likaberättigande.
 
Är inte detta allt vi försöker kämpa mot? Att peka ut hbtq-personer, göra dem till något speciellt och annorlunda. Är det inte detta vi försöker att motverka och utrota? 
 
Men nej låt oss ha en parad för att visa att wiho vi är en helt annan sort som förtjänar en parad för att utmärka oss själv så att alla som står och kollar på kan döma oss ännu mer.
 
Tar gladeligen emot nya åsikter och perspektiv kring detta ämne. Skriv på!

Avtryck:

bra skrivet!

2012-08-02

Riktigt bra skrivet! Har faktiskt aldrig tänkt på det på det sättet förut. Knas.

2012-08-03
B.

Jag håller helt med dig här och jag har också tänkt på detta förut. Samtidigt som det är en lång, lång väg kvar tills alla kommer att vara lika behandlade av alla (om det ens någonsin kommer att hända, vilket jag börjat tappa hoppet på.) så är det precis som du skrev, att det ändå är utmärkande trots att alla är lika mycket värda, lika mycket människa och lika mycket individ.

2012-08-05

Hm, har faktiskt inte tänkt på detta tidigare. Och det är väldigt sant det du säger, egentligen borde det ju inte vara någon skillnad på vilket kön man är intresserad av. Det är väl ändå det de flesta önskar att vore - ingen skillnad. Det jag försöker se prideparaden som är en slags manifestation mot homofobin som finns, vilket kanske borde utmärkas tydligare i pridefirandet...

2012-08-08

äntligen någon som tänker likadant som mig när det handlar om pride! jag tycker verkligen att dom pekar ut sig med pride.. o rfsl, va med där innan, de var hemskt..

2012-08-09
.

Jag tycker det är bra att pridefestivalen finns, bland annat på grund av att man lätt känner sig annorlunda och avvikande som hbtq-person och pride är en möjlighet att hitta likasinnade. Man får chansen att känna sig som en del av en grupp helt enkelt.

Men utöver detta är handlar pride dessutom till stor del om politik - under prideveckan tas viktiga hbtq-frågor ofta upp och diverse orättvisor uppmärksammas och debatteras. Vilket naturligtvis är jävligt viktigt i och med att alla hbtq-personer förtjänar att leva sina liv utan rädsla, utan att känna att det är något fel med deras livsstil och framförallt, utan att känna att de blir orättvist behandlade av samhället.

2012-08-21

Du kan ha en poäng där, det har jag också tänkt på. Men jag är ändå FÖR pride, jag håller med allt "." skriver och tycker dessutom att istället för att se det som ett "utpekande" mot hbtq, något folk står och skrattar åt, ser jag det som en bra sak att dessa personer öppet får visa sin läggning istället för att hbtq-fenomenet är något man gömmer undan. Liksom lyfta det lite mer och verkligen visa stoltheten med det här, visa att det inte är en mörk hemlighet man går runt och skäms för (pride går ju i glädjens tecken ;) ) och de flesta som kommer till pride stödjer ju faktiskt hbtq.

2012-10-02



Namn
Kom ihåg mig?

Mail (publiceras ej)

Blogg



Trackback